Ödmjukt och stolt om statistik på sarabackmo.se
Det är dags att dela lite siffror, jag tror inte att jag gjort det förut. Skillnadens är en stor blogg i en liten genre. Jag tror att både du som själv skriver blogg eller som mest läser för att det är kul, kan tycka det är roligt att se lite bakom kulisserna på statistik som rör mina kanaler. Här är den!
I mitt företagande är jag bra på en himla massa saker och jag har genom åren tränat mig på att veta mina styrkor. Jag är till exempel bra på att bygga upp en berättelse så att den är intressant att ta del av, använda mitt språk både i tal och skrift så det är tydligt, korrekt och lätt att ta till sig, komma med nya idéer, hålla hårt i min integritet och göra den till en del av mitt varumärke.
Lika viktigt som det är att veta om styrkor är det att ha koll på områden där jag inte är lika stark. Jag är till exempel bra på att tjäna pengar, men tycker det är supertråkigt med ekonomi. Jag är en ensamspelare och jobbar absolut bäst självständigt, fast jag älskar att ha kollegor. Och jag har inte tid eller ork att prioritera att lära mig tekniska områden som jag inte redan behärskar. Det sista området för oss till ämnet för dagens inlägg. Statistik.
Bakgrund
Att ha koll på sin statistik är a och o för många som försörjer sig som influencers. Det finns en mängd redskap och verktyg för att analysera siffror åt höger och vänster. Jag behärskar i princip inga, utom att läsa av antal besökare och visningar för respektive kanaler. Det här är verkligen ett område jag skulle behöva förbättra, helst genom att köpa in kompetens som jag själv inte besitter. Planen var att göra det ganska snart, men eftersom vi fått lite oförutsedda utgifter i och med den tråkiga bildstölden och lite annat så har de planerna lagts på is.
Ända sedan jag började skriva min blogg har jag varit bortskämd med tämligen bra statistik (förutom oktober-december varje år när odlare generellt tar paus och statistiken är märkbart lägre - då blir jag helnojjig). Det var ett smart drag att jobba upp en följarskara på Facebook som sedan följde med då jag skapade min blogg 2014. Det tog bara några månader så var sidvisningarna 15 000 per månad. Trafiken var tillräckligt stor för att en bloggportal skulle vilja betala en rimlig summa för att jag skulle kunna skriva bloggen hos dem.
Läs mer: Bloggen från början
Trafiken hos Skillnadens har fortsatt att öka för varje år. Det roar mig, förstås. Jag är på något konstigt vis förprogrammerad att tro att just min blogg inte står sig så bra jämfört med andra och blir alltid ärligt förvånad när jag hör siffor som visar precis tvärt om. Jag som skriver om spenat och maskar och sånt där, inte ska väl jag!?!
Nu tänkte jag sammanfatta en del av siffrorna för mina kanaler, för att det är intressant, roligt och något som helt enkelt gör mig himla stolt. Tack alla som läser! Och tack hela min fenomenala redaktion; Elin, Maria, Helene och Lovisa, som dagligen jobbar med material till Skillnadens olika delar!
sarabackmo.se
Den senaste månaden har sajten haft 467 000 sidvisningar, fördelat på 10 000-32 000 sidvisningar per dag. Antalet unika besökare per månad är 100 000.
Besökarna på Skillnadens kommer i första hand från sökmotorerna (alltså folk googlar på något och klickar på en länk som leder till sajten där de hittar information de letat efter) och Facebook. Även om Facebook är väldigt svårjobbat just nu ser jag den plattformen som en av de viktigaste för att driva trafik till sajten. Den senaste månaden kommer 47 % av trafiken från sökmotorerna, 43 % från sociala medier (i första hand Facebook) och 9 % direkt till sajten.
Senaste månadens mest lästa blogginlägg är:
Dags att ta sticklingar av lavendel
Så grönsaker i mars
Beskär persika
Medlemskap
Januari 2018 sjösattes ju min helt nya sajt på sarabackmo.se, där en del av allt jag skrivit under året varit endast för betalande medlemmar. Det har förstås varit nervöst ibland att se hur det påverkar trafiken, för det gör det. När delar av materialt endast kan läsas av en mindre grupp minskar visningarna och det är inte lika självklart för sökmotorerna att jobba tillsammans med en sajt som har en betalvägg. Rent trafikmässigt sett hade det varit bättre att ha allt material gratis. Men då skulle jag å andra sidan inte kunna driva sajten, eftersom den till stor del finansieras av er som är medlemmar.
Bli medlem på sarabackmo.se här
Sedan starten i januari 2018 har (till 17 mars 2019) har hela 3 918 personer (!!!) tecknat ett medlemskap på sajten. Som mest har 2 056 medlemmar varit aktiva samtidigt. Mitt drömscenario är att 3 000 personer ska vara medlemmar samtidigt, det skulle finansiera hela driften av sajten.
Något jag lärt mig under året är att många vill vara med och läsa, men påbörjar och avslutar sitt medlemskap då och då beroende på behov och ekonomi, det hade jag inte listat ut från början. Eftersom det inte finns någon bindningstid för medlemskapet är det lätt att påbörja och avsluta närhelst läsaren vill och det är verkligen något jag tycker är bra!
Förutom medlemskap har cirka 1 800 böcker sålts i sajtens webbutik.
Skillnadens på Facebook
Facebook var den kanal som jag började arbeta med först av alla. Just nu (mars 2019) har Facebook-sidan för Skillnadens Trädgård cirka 88 800 följare.
Följ Skillnadens på Facebook
Varje dag publicerar vi (oftast) sex inlägg på Facebook, nästan alltid en länk till sajten. Vi postar länkar till blogginlägg, medlemsartiklar, recept och YouTube-videos. Då och då lägger vi också ut bilder som puff till något vi tycker är viktigt.
2012 när jag började dela min trädgård på Facebook var plattformen mycket tacksam att jobba med. Inlägg fick lätt spridning och den organiska trafiken (alltså spridning utan att betala för den) var stor. Ju fler följare sidan fått desto svårare har det blivit att arbeta med den. Det hänger också ihop med att Facebook då och då ändrat sina regler för hur saker och ting sprids, det kallas för algoritm. Facebook vill att vi som har stora sidor ska betala mycket för att nå ut. Tidigare kunde ett inlägg visas för ungefär hälften av de som följer sidan, det kallas för organsik räckvidd. Idag är det ibland endast en tiondel av följarna som ser våra poster på Facebook. Trots det är Facebook-sidan den enskilda plattform som drar mest trafik till sarabackmo.se.
I takt med att Facebook blivit svårare att arbeta med har det blivit allt viktigare att jobba smart med plattformar jag själv styr över, som till exempel sarabackmo.se och nyhetsbrev (se nedan).
De senaste 28 dagarna har 157 551 personer någon gång sett inlägg från Skillnadens Facebook-sida på sin skärm. Antalet interaktioner (gillamarkeringar, kommentarer och delningar) under samma tid är 280 222 stycken.
Många upplever, med all rätta alltså, att de inte längre ser så många inlägg i sitt flöde från Skillnadens Trädgård. Om du då och då klickar gilla eller kommenterar mina inlägg kommer Facebook att visa fler, eftersom de då antar att du tycker om den här typen av inlägg. Du kan också göra en enkel inställning som placerar mina inlägg i topp i ditt flöde. Detta kan ändras tillbaka sedan om du tycker det blir för mycket. Info om hur du gör det hittar du in länken nedan.
Tips på inställningar för sidor och kanaler du gillar
Sara Bäckmo på YouTube
Vissa dagar är visningarna på min svenska YouTube-kanal lika många som antalet sidvisningar på sajten. Helt otroligt! Just nu har kanalen drygt 20 200 prenumeranter och nära 5 miljoner visningar. Senaste månaden landar vi på drygt 230 000 visningar och till exempel nära 18 000 visningar under en enskild dag.
Prenumerera gratis på min YouTube kanal
Följande tre videos har flest visningar den senaste månaden:
Winter gardening with Monty Don (flest visningar från USA)
Tips för lyckad inomhussådd
Tomater från sådd till skörd: Del 1 - sådd
Den största trafiken till visningar på YouTube kommer från YouTubes egna system där de tipsar om andra relevanta videos på temat som tittaren intresserat sig för. Det kallas för videoförslag. Det kan då vara både via mina egna videos och andras videos som tittarna får förslag om att se mina videos. Detta är något verkligen kanonbra med YouTube, deras system driver trafik till mina kanaler utan att jag behöver göra något annat än att se om min kanal.
Näst flest visningar kommer från posten som heter Extern och det är alltså trafik från övriga plattformar. Den viktigaste plattformen som driver trafik till min kanal är min egen sida, sarabackmo.se.
Dessutom hittar tittarna mina videos genom att göra sökningar på YouTube. De vanligaste sökningarna som leder till mina videos den senaste månaden är Sara Bäckmo, Skillnadens Trädgård och Monty Don (för er som inte är inom trädgårdsvärlden är Monty Don odlarnas kanske största idol - en trädgårdsmästare från England).
Skillnadens på Instagram
Mitt Instagram-konto är egentligen inget som jag arbetar aktivt med som en särskild del i mitt jobb. Likväl (eller kanske just för att) är det en av kanalerna där vi ser störst engagemang och räckvidd (räckvidd är alltså hur många ett inlägg når ut till). Skillnadens har (mars 2019) drygt 41 000 följare på Instagram. De senaste månaderna har många vittnat om hur följarantalen drastiskt minskat, liksom räckvidden. Vi har sett precis det motsatta, med tusentals nya och, vad det verkar, engagerade följare de senaste veckorna.
Den senaste veckan har inlägget med en hastigt tagen selfie och en text om hur jag bollar ekonomin som deltidsarbetande hemmaförälder, visats 58 076 gånger.
Den senaste veckan har mina inlägg på Instagram nått 41 503 andra Instagram-konton och exponerats/visats drygt 900 000 gånger.
Följ @skillnadens på Instagram
Saras Trädgårdsbrev - nyhetsbrev
Som ett extramaterial till läsare skickar vi då och då ut ett trädgårdsbrev (ungefär som ett nyhetsbrev) per mail. Det startade i oktober 2017 och gensvaret har varit osannolikt bra. Just nu har brevet 8 446 prenumeranter.
För nyhetsbrev är siffror för antalet öppnade brev intressanta, liksom hur många gånger läsare klickat på länkar som finns i brevet. Det kan vara till exempel länkar i samband med annonsering eller tips och länkarna leder då till en plats på nätet där det finns mer information.
För att de här siffrorna ska få någon mening brukar man jämföra med generella siffror för den ämnesmässiga kategori som ett nyhetsbrev placerar sig i. Vår kategori heter Home and Garden.
I genomsnitt öppnar 15,2 % av läsarna i vår kategori ett nyhetsbrev och ungefär 2 % av läsarna väljer att klicka på någon av länkarna, och det är dessa siffror vår statistik ska jämföras med.
Vi har helt outstanding siffror, det kan jag ändå med stolthet få säga! Som mest har 67,7 % av prenumeranterna öppnat/läst vårt trädgårdsbrev. Och som mest har 17 % av läsarna klickat vidare i ett av breven.
De tre brev som lästs av flest andel av prenumeranterna är:
Trädgårdsbrev inför premiären av nya sajten sarabackmo.se (4 januari 2018)
Allt om inomhussådder och erbjudande om växtbelysning (18 januari 2018)
Temabrev om bondbönor (3 maj 2018)
Prenumerera gratis på Saras trädgårdsbrev
Sammanfattning
Alltså, det förstår ju vem som helst att det är rätt omtumlande att veta att det jag delar i mina sociala kanaler når ut till så väldigt, väldigt många. Jag är stolt och ödmjuk inför detta! Inför att nya sajten sjösattes var det så mycket som var osäkert. Min förhoppning var ju att kunna finansiera arbetet med sajten genom ett medlemskap, men eftersom ingen "vanlig blogg" provat det konceptet förut i Sverige var det lite shaky. Minst sagt. Och det är fantastikt att det fungerar!
För mig är det en stor glädje att se att allt vårt redaktionella material är så uppskattat; både blogginlägg, medlemsartiklar, recept, videos och nyhetsbrev. Men också att det jag delar med mig av rakt upp och ner från vardagen via Instagram tas emot så fint. Det är ju en kanal som lever helt sitt eget liv, kan man säga, lite avsides från annat som vi jobbar så väldigt mycket mer med. För mig personligen tycker jag att de olika kanalernas egenheter gör det spännande att jobba och dela, utan att det blir för mycket likadant på de olika plattformarna.
Något jag förvånats över det senaste året, och som jag sedan fått tänka om kring, är hur otroligt köpstark min målgrupp är. Egentligen är det här knäppt, för jag behöver ju bara gå till mig själv för att se hur verkligheten ser ut. Jag älskar ju att köpa smarta saker till min odling; alltifrån fröer och plantor, till bra ljus och krukor! Jag har behövt vänja mig under det här året vid att jag har en bra position här gentemot företag och att det är uppskattat att sno ihop bra erbjudanden till er som läser.
Ja. Så nu då, när en summerat och konstaterat att allt verkligen går vägen och ser helt fantastiskt ut, vad gör en då? Jag skulle gärna vilja utforska siffrorna mer och bryta ner dem på nivåer som är mer konkreta och förståbara. Och jag skulle så gärna vilja ha in en person i vårt team som kan hjälpa oss att jobba mer med att utvärdera och lägga en strategi för hur vi till exempel jobbar med SEO (hur vi får sökmotorerna att samarbeta med vårt material) framöver. Men, precis som jag inledde med, det är inte prioriterat att göra det just nu. Istället tar jag en god kopp te. Och gör allt precis på samma sätt som jag gjorde igår, typ ha det fint på jobbet och välja sånt jag tycker är kul!
Vad vill du ha mer av?
Om det inte vore för dig skulle jag inte kunna skriva det här inlägget. Varmt och innerligt tack till dig som läser och tar emot allt jag delar och skriver! Kom ihåg att det inte bara är jag som är din odlarkompis. Du är också min och otroligt viktig för mig, alltså mig-mig, Sara. Jag tänker ofta på alla er när jag jobbar i min trädgård; smarta saker jag sett, sånt ni berättat och som jag inspireras av, jag tänker på alla småbarnsföräldrar och alla som varit småbarnsföräldrar och fajtas med samma frågeställningar som jag själv. Och inte minst finns du med mig i min glädje över allt fint jag upplever här i trädgården. Det är en stor ynnest att få dela det med dig. Hoppas att du känner det!
Just nu håller vi på att spåna framåt och har en hel del kul idéer som vi vill producera både i år och nästa år. Om du vill får du gärna kommentera och berätta vad du vill se mer av.
Tack för att du finns!
/Sara Bäckmo