Stäng menyn

Öppet och nära om mitt företag

Jag har bestämt mig för att berätta mer om hur jag jobbar med att driva Nordens största trädgårdsblogg. Influencer är mitt yrke - men vad betyder det?

Sara Bäckmo i solglasögon och hörlurar.

 

Att bli en yrkesperson med titeln influencer* var inget som fanns i min föreställning tidigare i livet. Jag visste nog inte ens att man kunde ha som yrke att jobba med sociala medier. Titeln bloggare tyckte jag själv hade väldigt negativ klang fram till dess jag själv började se det som en del av mitt jobb. Nu är jag proffessionell bloggare, med många fler strängar på min lyra. Yrket kallas för influencer, men själv tycker jag att de flesta av mina tidigare titlar fortfarande är gångbara - jag gör ju samma jobb som tidigare fast för en annan slags medier. Jag är på en gång reporter, jag fotograferar, filmar, klipper video och ljud, intervjuar, gör webb-publiceringar och så vidare. Den stora skillnaden är att jag gör det i mina egna kanaler och inte i någon annans.

 

Skärmdump från tidning där Sara medverkar
Läs Smålandspostens artikel om mitt företag:
Sara gör skillnad - jordnära och digitalt.

 

Tröttnade på kritiska beskrivningar

För de flesta är resultatet av mitt jobb något som konsumeras på olika vis utan att särskilt stor vikt läggs vid tiden det tar att jobba fram materialet. Det är bra! Jag vill ju kommunicera trädgård och drömmer om att det ska vara lika vanligt att ha en prunkande odling till hemmet som en dammsugare. Hur jag jobbar för att producera materialet har inte känts viktigt att berätta om.

Men under 2017 kunde jag vid upprepade tillfällen läsa och höra otroligt dumma beskrivningar av mig och andra som jobbar som influencer, bland annat på krönikerplats i välkända dagstidningar, debatter, radioinslag och annat, därtill beskrev en skolminister yrket influencer på ett rent av korkat sätt. Då bestämde jag mig för att börja berätta mer om mitt arbete.

I första hand har jag startat en serie livesändningar på YouTube där jag berättar om mitt jobb. Hela serien kan du följa i spellistan Min business och den första delen från några veckor tillbaka finns att se nedan.

 

 

Som ett led i att vara mer öppen med hur jag jobbar har jag också börjat arbeta med nätverksplattformen LinkedIn, vilket är väldigt spännande. Och jag har försökt hitta andra sätt att berätta om mitt företagande med, bland annat genom min privata Facebook. Ett inlägg där resulterade i dagens artikel i Smålandsposten. Det är första gången jag någonsin figurerar i ett affärssammanhang med mitt företag och det gör mig lite stolt.

 

Öppenhet ger bättre kunskap

Varför tror jag det är bra att berätta om mitt jobb? Många, många människor arbetar med sociala medier på olika sätt. Mina egena kanaler köper varje månad tjänster från cirka tio företag i tre länder. Det handlar om kompetenta personer som är duktiga på sådant jag inte är lika bra på; fotografer, webredaktörer, översättare, filmproducenter och redovisning bland annat. Mitt företag är långt mycket mer än en bisyssla som en tonåring klarar att sköta från sitt rum en kvart på kvällen innan sängdags. Mitt jobb är viktigt! Det försörjer mig och andra. Det skapar mening. Det är det roligaste jag någonsin gjort. Det är kreativt och nyskapande. Och det ger innehåll som många, många människor tar del av och hittar glädje i varje dag. Jag vill gärna att det jobbet syns och omfattas när vi pratar om yrket influencer. Det räknas!

Skildringen av min vardag på jobbet kan du i första hand ta del av på YouTube, helt enkelt för att jag tror att den formen gör sig bäst. Enkla live-sändningar där jag kan plocka upp ämnen som för stunden är intressanta. Då kan jag också hålla bloggen och sajten mer dedikerad till trädgård och det tror jag är bra, för tillfället.

Hoppas att du vill följa med på min företagsresa också!
/Sara Bäckmo

 

*Läs mer om influencers hos intresseorganisationen Influencers of Sweden

17. maj 2018