60 000 gillar Skillnadens!
Idag har Skillnadens Facebook passerat 60 000 gilla-markeringar. Det är svårt att ta in att så många inspireras av mig och min trädgård. Tack!
När jag började den här resan med att dela trädgården i sociala medier hade jag ingen aning om vart det skulle bära. Eller om. Jag kommer fortfarande ihåg hur glad jag blev när någon av de allra första jordiga bilderna i mitt flöde fick några gilla-markeringar och hur jag förbluffat konstaterade i december 2013 att sidan hade hela 1 000 följare. Jag blir fortfarande glad när du gillar!
Läs gärna: Bloggen från början.
Idag är Skillnadens Trädgård Sveriges största trädgårdsblogg, möjligen också Nordens sett till antalet följare på olika plattformar. Jag känner mig oerhört glad och stolt över att det är just min trädgård som når ut. Skulle vilja bjuda in varenda en av er hit för att knalla omkring ett tag i min oreda och gå härifrån med en känsla av att vi har ganska lika grundförutsättningar. Lite som "kan hon-kan jag". Allt är möjligt, nästan.
Vad många följare innebär
Förutom det smickrande i att jättemånga följer trädgården och både en och flera gånger varje dag går in på mina plattformar och kikar efter nytt, så är förstås den stora trafiken en viktig del av mitt jobb. Väldigt viktigt till och med. Jag vet att många av er som följer trädgården också är nyfikna på mitt jobb, så jag tar mig friheten att skriva något om det.
Jag lämnade Sveriges Radio årsskiftet 2014/2015 för att jobba med att på heltid skriva och berätta om hur jag odlar. Ett jättesteg. Det har varit en stor ekonomisk chansning och egentligen möjligt att göra bara för att vi har vant oss vid att inte ha så stora utgifter i familjen, tycker om att vara hemma, samt haft sparade kronor att äta av. Med många som följer trädgården är det förstås större chans för mig att hinna ikapp rent inkomstmässigt.
En del av det jag gör inom ramen för mitt jobb har jag ingen ersättning för alls, i likhet med andra bloggare och influencers. Till exempel är videos du ser på YouTube det som tar mest tid att producera men genererar minst inkomst. Det är förstås ett val, jag har nämligen helt valt bort att göra sponsrade klipp och fullständigt hopplösa samarbeten bara för att dra in några kronor. Vilket jag hoppas du uppskattar. Och det är därför jag gärna påminner då och då om att det är värdefullt för mig att du som tittar på klippen också prenumererar på kanalen.
Att leva av sociala medier
Nu när säsongen på allvar drar igång brukar jag få kommentarer från hängivna följare som inte tycker att de ser några inlägg från Skillnadens i sitt Facebook-flöde. Vad har hänt? Har jag slutat skriva?
Sociala medier är ett virrvarr av olika algoritmer och ändrade förutsättningar. Det brukar sägas att Facebook generellt sprider inlägg till bara 5% av de som följer exempelvis en sida, det kallas för organisk trafik. Jag har förstås stenkoll på min statistik och vet att just mina följare är väldigt hängivna och gillar och delar (gör det gärna mer, om jag får önska), därför är visningarna oftast betydligt högre än 5%. Men du som följer ser inte mina delningar så ofta, och det är helt enkelt Facebook som styr det. Vill du själv ställa in så att du alltid ser mina delningar kan du läsa om det i inlägget Tips på inställningar för sidor och kanaler du gillar.
Olika inlägg får olika spridning. Till exempel så avskyr Facebook länkar som gör att följaren klickar sig utanför Facebooks egen sida. Länkar till Skillnadens blogg funkar just nu ganska bra, men länkar till YouTube når bara 5-10% av följarna. Och en jättebra podd om odling är bland det värsta Facebook vet, en sån delning visas bara för kanske en enda procent av följarna. Till och med blogginlägg som har en podd-länk inbäddad stryps.
Så gör de för att tvinga till exempel företag att betala för att nå ut. Det kan förstås kännas surt ibland, men jag tycker samtidigt att det är en utmaning att göra något bra av de förutsättningar som finns. Det är inte minst väldigt intressant att veta hur systemen fungerar.
Nytta med nöje
Jag ser min Facebook-sida lite som en radiokanal (lätt att använda det som exempel förstås, med tanke på tidigare arbetsplats...). Under dagen ska den fyllas med lämpligt innehåll/program. Jag plockar dem från "redaktioner" jag arbetar vid och fyller kanalen med blogginlägg, videos, Instagram-bilder, poddavsnitt och rena Facebook-inlägg. En blandning av sådant jag vet att du som följer vill se. Eftersom inläggen bara når en bråkdel av er som följer bekymrar jag mig inte så mycket om att det under en dag blir några inlägg.
Gilla gärna Skillnadens på Facebook om du inte redan gör det!
Sådär. Då fick du en liten inblick i den del av mitt arbete som faktiskt aldrig syns och som jag inte pratar så mycket om heller för den delen. För de flesta av oss är sociala medier enbart något som placeras i kategorin nöje/tidsfördriv. Det har varit en oerhört spännande utveckling att se de här plattformarna som min arbetsplats. Jag har jobbat som journalist i drygt 20 år och tycker det är så kul att kunna använda mina erfarenheter på det här sättet. Nytta med nöje, förstås. Och jag ser så mycket fram emot att fortsätta mitt jobb här.
Det är många som startar upp bloggar om trädgård och vill dela sin passion på samma sätt som jag gör. Om det finns intresse ska jag gärna skriva mer om mina erfarenheter och ge tips på sånt som kan vara bra att tänka på. Men det blir efter att mitt nästa bokmanus är inlämnat. Nu firar jag 60 000 med en nybakad pirog och dyker ner bland recepten.
Tack för att du läser, delar, peppar och inspirerar mig! Håller tummarna för att vi har ett fantastiskt odlingsår framför oss!
/Sara Bäckmo
14. februari 2017