Stäng menyn

Jag äter inte ryggsäckar

Det är det där med ryggsäckarna som provocerar. En uppfattning om att det regnar gratisprylar. Fådda flingor och kläder som vi inte valt själva.

"Just nu gör vi bara samarbeten där vi byter produkt mot inlägg, och det skulle vara inlägg på Instagram i såna fall. Om det är relevant så återkommer jag gärna med mer information!"

Dagens svar till ännu ett i raden av företag som vill skicka en produkt som jag ska fronta i mina kanaler i ett så kallat samarbete:

"Aha. Den typen av samarbete är inte intressant för mig, då jag ju inte kan äta ryggsäckar. Kan du?
Hälsningar Sara"

 

Skärmdump från förstasidan på min nya sajt.

 

Alla samarbeten som jag gör för Skillnadens Trädgård på www.sarabackmo.se är betalda annonser, tydligt skilda från övrigt redaktionellt innehåll, för att generera intäkt som i sin tur kan investeras i mitt innehåll. Varje månad fakturerar ett tiotal personer mitt företag, för tjänster som gör att jag varje dag kan uppdatera Nordens största trädgårdsblogg med välmatade inlägg, artiklar, recept, videos och fina erbjudanden till mina läsare. Jag blir på allvar provocerad av företag som tror att de fakturorna kan betalas med ryggsäckar, strumpor, trisslotter och allsköns skit.

 

Ännu mer provocerad blir jag av att den senare tiden läsa uttalanden och artiklar där ministrar, krönikörer och dåligt pålästa personer i allmänhet hånar och gör narr av yrkesgruppen influencers. Vad är ni rädda för? Jag fyller 40 i år och har ett bra yrkesliv bakom mig som medarbetare på några av Sveriges största mediebolag. Nu är jag min egen, i ett företag som blomstrar. Som växer. Omsätter kreativitet och pengar. Jag gör lika stor nytta i mitt eget företag som programledare på radio. Skänker lika stor glädje till de som följer. Vad är fel? Och varför är det fel att använda nya tiders teknik och kunskap om den för att nå ut och skapa nya sätt att kommunicera och driva företag.

Jag tror de flesta inte har en aning om vad en influencer gör, eller är. Det är smink och mode och hår som nämns. Men alla vi som driver andra verksamheter finns också. Kvinnor och män i alla möjliga åldrar, som skriver om vandring, handarbeten, resor, bilar och skägg. Kom igen!

 

Jag tror det är det där med ryggsäckarna som provocerar. Folk i allmänhet har en uppfattning om att det regnar gratisprylar över influencers. Att vi äter fådda flingor till frukost och knallar omkring i kläder som vi inte valt själva. Många av oss tackar konsekvent nej till ryggsäckar och smink. Ett fåtal av oss satsar istället på att ta betalt av de som läser för att kunna fortsätta producera grymt material av hög kvalitet - utan att behöva vara beroende av sponsrade inlägg som sänker trovärdighet och innehåll.

Bli gärna medlem på min sajt och spana in ett nytt sätt att vara mediearbetare i Sverige!
Här kan du bli medlem: http://sarabackmo.se/product/premium-subcription/

Och vill du läsa mer om vad en influencer gör och möta fantastiska människor som gör värdefulla jobb, läs mer hos vår intresseorganisation Influencers of Sweden på https://influencersofsweden.se.

Hälsningar Sara Bäckmo,
stolt ägare och mediemedarbetare på Skillnadens Trädgård, bara med köpt ryggsäck på ryggen

19. februari 2018