Stäng menyn

Hur jag jobbar med YouTube

Rent ekonomiskt är YouTube en fet förlust. Videos kostar tid och pengar. Mycket. Men i gengäld så stärker det övrigt material jag producerar och viktigast av allt - jag älskar att jobba med min YouTube-kanal.

YouTube är den näst största sökmotorn i världen. Många av oss har för vana att söka efter information där, lika lätt och ledigt som vi googlar. Miljarder människor sitter redo att titta på videos och självklart vill jag att Skillnadens Trädgård ska finnas representerad där.

I serien om de olika sociala medier jag jobbar med har turen kommit till YouTube. Tidigare delar kan du läsa här:
Influencer - världens bästa jobb
Hur jag jobbar med Facebook

 

Startade 2013
2013 gjorde jag min första video för YouTube. Med mobilkameran filmade jag när vi öppnade vår stuka och hämtade upp en korg fina grönsaker ur jorden mitt i vintern. Den publicerades på en kanal jag lyckats skapa, mest med tur vad det verkade. Emellanåt använde jag YouTube på mitt jobb på Sveriges Radio, men hade inte riktigt förstått grejen. Det var mest roliga katter och gulliga bebisar, trailers för filmer och musik som jag behövde se för att hålla mig uppdaterad på målgruppen jag jobbade mot. Inget mer.

2014 blev jag engagerad till ett trädgårdsprojekt på YouTube och skrotade min egen kanal. Det nya samarbetet bröts efter en tid och när jag började skriva för tidningen Land 2015 hamnade alla mina videos på en helt ny spelare, alltså inte YouTube. Efter många mindre roliga erfarenheter lyckades jag så småningom få tillbaka mina videos på en ny YouTube-kanal, som snabbt växte och blev Nordens största trädgårdsrelaterade kanal: Sara Bäckmo - Skillnadens Trädgård.

 

"En riktig YouTuber"
När min åttaåring blev varse att en massa människor tittar på mig på YouTube blev han jätteimponerad. "Du är ju en riktig YouTuber!!" Coolt, tyckte han. För mig är YouTube en del av jobbet och något jag vill utveckla mer. Här finns väldigt stor potential och jag tror att just ämnet trädgård i kombination med min person passar fint för den här plattformen.

Varje vecka publicerar jag flera nya videos från min trädgård. Önskan är att spegla arbetet jag gör, visa på ett avskalat och nära sätt hur trädgården ser ut och inspirera andra till att odla på enkla sätt. Det statistiken visar är att ni som följer Skillnadens ääääääääälskar videos från min trädgård. Och varenda gång jag frågar om vad ni vill se så nämns, förutom alla förslag på ämnen, framförallt fler videos. Det hoppas jag kunna ge er snart.

 

Här är kanalerna jag driver på YouTube:
Sara Bäckmo – Skillandens Trädgård
(11 500 prenumeranter, 2,3 miljoner visningar)
Sara’s Kitchen Garden (140 prenumeranter, 1 500 visningar)

Sara’s Kitchen Garden är en alldeles ny kanal, med tillhörande Facebook (Sara’s Kitchen Garden). Allt material som publiceras där är på engelska eller svenska med engelsk text. Mer om det längre ner i texten här.

Visningarna på YouTube följer trädgårdsintresset under året, med färre visningar under hösten (just nu cirka 5 000 visningar/dag) och fler visningar på våren (förra våren ca 7 500 visningar/dag), på den svenska kanalen.

 

Varför vill jag göra YouTube-videos?
1. Det enkla svaret är att det är kul, inte annat än så. Jag tycker att videos är spännande att planera rent innehållsmässigt, spela in och redigera. Och dela! Jag har jobba med både ljud och bild tidigare i mitt yrkesliv, bland annat på Sveriges Television och Sveriges Radio. Att kunna använda mina kunskaper i jobbet som influencer inom trädgårdsbranschen är bara så kul!

2. Rörlig bild är det absolut hetaste i sociala medier. Inget annat material går bättre på olika plattformar, det premieras högt i olika rankningar på till exempel Facebook och Instagram. Vi älskar rörligt just nu och trenden spås hålla i sig och till och med öka. Rent strategiskt är det bra att kunna hantera rörligt material. Genom mina videor har jag en chans att nå helt nya läsare och tittare. Större följarskara ger större intäkter, som ger mig möjlighet att utveckla verksamheten.

3. Ett tredje skäl är att jag tycker att video så fint kompletterar de övriga bitarna jag ägnar mig åt. Ett blogginlägg, med några få foton och text, är en ganska begränsad visuell skildring. I rörlig bild kan jag visa hur saker verkligen ser ut i ett större perspektiv, om jag vill. Hur jag lyfter en liten planta mellan fingrarna, den stökiga ful-delen av trädgården på baksidan eller hur mycket material jag lägger på täckodlingen. I kombination med mötet med kameran blir det nära och på riktigt, på ett annat sätt än det jag delar i bloggen. Det tycker jag väldigt mycket om. YouTube-klippen ger mig en möjlighet att dela hela Sara i trädgården.

Det bästa med YouTube:
Enkelt att använda med mycket bra support på svenska
Obegränsad målgrupp – hela världen kan nås
Lättförståeligt system för reklam på egna videos
Bra system för att rekommendera/visa videor till nya tittare
Tittare som är vana vid kvalitet av olika slag

 

När jag vill – utan schema
Till en början satsade jag på en video per vecka, men efterhand som jag hittat bra system för att strukturera arbetet med inspelning och redigering lägger jag ut material så snart jag har något klart. Det brukar bli 2-4 videos per vecka. Jag bryr mig inte om att publicera på bestämda dagar, det kraschar mitt familjeliv och tar bort glädjen med arbetet. Jag blir till exempel stressad om jag är sjuk och inte kan publicera. Bättre att vara helt flexibel. Det funkar bäst för mig och mina tittare är ok med det.

Just nu publicerar jag videor av olika slag:
Korta informativa videos: 1-2 minuter bilder som täcks av en speaker
Längre videos: 3-7 minuter bilder varvas med synk* och speaker
Vloggar: ca 10 minuter videodagbok (Saras Trädgårdsdagar)
Live-sändningar: Varierande längd, Sara framför kameran om utvalt ämne

*Synk är ett ord som beskriver en intervju eller prata framför kameran där en person både syns och hörs när hen pratar.

 

Inspelning och redigering av videor har jag skrivit om tidigare, läs gärna Hur jag gör trädgårdsvideos om du vill veta mer. Just nu använder jag fyra olika kameror när jag filmar, lite olika beroende på vad som är enklast för stunden och hur jag vill ha materialet:

Mobilkamera: Snabbt och lätt, kombinerat med en sladd-mygga och selfiepinne.
iPad: För direktsändningar på stativ, kombinerat med sladd-mygga.
Kompaktkamera (Sony DSC RX100M3): För enkla snabba inspelningar med selfiepinne.
Vloggkamera (Canon Legria mini X): Rörlig kamera utan stativ för inspelning av vloggar.
Storkamera (Canon Legria HFG40): För mer genomarbetade inslag, ofta på stativ och kombinerat med trådlös mygga.

Det sämsta med YouTube:
Svårt att nå en stor publik i nischad genre i Sverige
Det tar lång tid att bygga en inkomst baserad på ads
I viss mån oberäkneligt angående visningar och vad som slår
Tar mycket tid och kostar pengar
Svårt att dela länkar i t.ex Facebook med riktigt bra resultat

 

Arbetet
Själva jobbet från början till slut handlar om att:

  • Planera inslaget
  • Spela in
  • Redigera
  • Publicera på YouTube
  • Dela i mina sociala kanaler
  • Följa upp

Den som vill jobba med YouTube måste lägga en hel del jobb inte bara på att spela in videos, utan också på själva publiceringen. För att en video ska få bra resultat i form av visningar så har jag en liten rutin jag följer vid publiceringen. Titel, beskrivningar och taggar ska vara rätt så att YouTubes algoritmer hjälper mig att visa materialet, särskilt när användare söker efter videos.

Förutom detta lägger jag lite tid på att möblera om på kanalens visningssidor. Det kan jag skicka med som ett litet tips till dig som vill ha en aktiv YouTube-kanal! Flytta om bland spellistorna, lägg aktuella ämnen i topp och tipsa om dina videos i fönstrena för "återkommande prenumeranter" eller "nya besökare". Eftersom de flesta kollar på YouTube från sina mobiler tycker jag att det är viktigt. Ofta tipsar YouTube om att det ska ligga en kanal-trailer i topp när nya besökare kommer in på kanalsidan. Men. Fler än hälften av alla som tittar (på min kanal i alla fall) är INTE prenumeranter. De tittar, och kanske till och med återkommande, men prenumererar inte. Därför tycker jag det är bäst att lägga min senaste video i topp på mobilen. Då är det alltid något nytt och aktuellt som toppar, istället för att en och samma video ligger kvar månad efter månad. Det ser trist ut, tycker jag.

Videos som är publicerade på YouTube lever sitt liv lite utan min kontroll på plattformen. Alla videos snurrar hela tiden och levererar visningar. Men jag kan ändå påverka visningarna till ganska stor del själv genom att dela både nya och gamla videos i mina egna kanaler. Den viktigaste externa källan till trafik på YouTube är Skillnadens Facebook-sida och blogg. Jag delar förstås nya videos, men påminner varje dag mina följare om gamla videos med aktuella ämnen. Återigen betonar jag hur viktigt det är att bygga upp en bra Facebook-sida!

Att följa upp videos i till exempel kommentarsfälten är en viktig del, som dessvärre hamnar på efterkälken ibland. Utländska tittare är mycket mer flitiga med att kommentera, medan nordiska tittare gör det mer sällan. Det ger väldigt fin respons att vara aktiv i kommentarsfälten och det är något jag önskar att jag ska bli bättre på.

 

Min strategi
När det gäller sociala medier är det många saker jag tycker att jag inte behärskar så bra. Men när det kommer till området video så har jag hunnit öva mycket på just detta tidigare i mitt yrkesliv. Det är en stor fördel! Att göra ett inslag om hur jag planterar om kål skiljer sig inte så mycket åt från att göra ett nyhetsinslag om bygget av en ny baskethall för tv-nyheterna. Dramaturgin och uppbyggnaden är jämförbar. I arbetet med YouTube har jag bara gjort det jag ägnat några decennier åt tidigare, fast nu gör jag det om min egen trädgård. Jag får ofta kommentarer om att mina videos är pedagogiskt uppbyggda, lätta att förstå, snyggt redigerade, att min röst är trevlig att lyssna till och så vidare. Dessutom har jag lätt för att röra mig framför kameran och känner mig bekväm med att prata på ett naturligt sätt utan att staka mig eller snurra in mig i obegripligheter. Det är för att jag har tränat mig och dels är bra på att redigera materialet så att det blir så som jag vill ha det.

Min strategi med YouTube är helt enkelt att göra videos med bra kvalitet. Material som är dåligt slänger jag utan att blinka. Om ljudet är dåligt, om jag svamlar, eller har filmat något så att en irriterande sladd syns i ett helt inslag - då ryker materialet. Jag tänker alltid på att videon ska leva länge och delas igen och igen utan att jag skäms för den eller behöver be om ursäkt för dålig kvalitet.

Självklart tänker jag mycket på hur olika videor kan hänga ihop, länka till varandra och dra trafik till varandra i olika sammanhang. Ett exempel på det är den engelska videon nedan som publicerades på den engelska kanalen idag söndag och kommer att användas i blogginlägg och Facebook-inlägg både på svenska och engelska framöver.

 

 

 

Genom att dela videon här får jag fler visningar än om den bara ligger på den nystartade engelska YouTube-kanalen, vilket gör att YouTube i sin tur kommer att visa den för fler potentiella tittare. På så sätt är jag ganska strategisk med mitt material och bygger visningar genom att skapa relevant innehåll som kan användas i många olika sammanhang.

 

Tips till dig som vill ha en YouTube-kanal:
Nischa dig och håll dig till ditt ämne
Publicera kontinuerligt, till exempel en video per vecka istället för då och då
Var ihärdig och fortsätt publicera trots låg trafik
Skapa kanaler att dela dina videos i, till exempel Facebook-sida för ditt projekt
Jobba med titel, beskrivning och taggar för att underlätta för YouTube att visa ditt material

 

Vad händer nu?
Nu har min YouTube vuxit och utvecklats stadigt under flera år, även om det fortfarande är en liten kanal. Publiken vill se mer och jag vill gärna kunna visa mer också. Under hösten har jag därför börjat utforska hur det skulle vara att ta hjälp med videoproduktionen. Mina tidigare kollegor från radio och tv har produktionsbolaget Filmfabriken och nu håller vi på att forma ett samarbete. Förhoppning är att ett team kan stå för foto och redigering under nästa år, så att jag kan planera och spela in mer material till kanalen.

Att köpa in produktion är förstås en stor satsning. Men det är inte den enda stora nyheten. Min kanal fick i somras massor av nya tittare – från utlandet. I och med en engelsk video, där jag intervjuade trädgårdsgurun Monty Don, hittade plötsligt en massa tittare hit från USA, Australien, Storbritannien och andra länder. Och de vill också se mer! Därför har jag under hösten också experimenterat med textning av videos samt engelsk speaker på vissa klipp. Gensvaret har varit jättefint!

Nu har jag tillsammans med min kollega Elin Iderström satt upp en helt ny YouTube-kanal för engelska videos. Det är jättespännande att påbörja en ny YouTube-resa och använda alla saker jag lärt mig i ett nytt projekt. Vår förhoppning är att hitta en ny målgrupp som kan vara intresserad av det jag redan producerat, medan jag fortsätter att göra nytt material.

En del av er som följer min svenska kanal blir kanske förskräckta och tror att jag kommer att överge de svenska klippen och bara göra videos på engelska. Så är det inte. Med fler samarbetspartners kan jag producera mer och bättre material – på svenska – och samtidigt översätta och nå fler som vill titta. Håll tummarna!

 

Låga intäkter
En sak jag inte nämnt så mycket om är intäkterna. Min åttaåring vill bli YouTuber och tjäna massa pengar. Det vill många andra också. Det är jättesvårt för en kanal att hitta lönsamhet i reklamintäkter på YouTube. För att ens få aktivera ads-funktionen och börja casha in intäkter måste kanalen ha 10 000 visningar (det har jag inte sagt till min åttaåring än…). Inte ens med 10 000 visningar per dag kan en videoskapare leva på sin kanal. Min kanal får nu under lågsäsong in 2 800 kronor (minus moms och sociala avgifter cirka 1 000 kronor att ta ut) per månad. YouTube en brakförlust rent ekonomiskt.

I min genre är den svenska kanalen störst i Norden, men jämfört med de stora livstilskanalerna är den en liten fis i rymden. Fast det finns också små kanaler som hittar lönsamhet, genom att till exempel göra sponsrade videor och olika produktsamarbeten. Den vägen har jag ju valt att inte gå. Vi får se hur det ser ut i framtiden. Trots att YouTube kostar mitt företag pengar tycker jag att varenda minut med YouTube är värdefull. Videos stärker övrigt material och ger läsare/tittare något de verkligen vill ha.

Så, det här var några korta ord YouTube. Det är mycket jobb, men otroligt kul! Framför allt tycker jag om mixen som alla olika ben i min verksamhet blir. Kombinationen av att skriva, föreläsa, fota, filma, blogga och odla är fantastisk! Jag hoppas att det märks utåt att jag har roligt på jobbet. Och förhoppningsvis kommer jag att fortsätta göra videos länge till.

Om du vill säga något om hur du uppfattar min kanal, ris och ros eller något annat att skicka med så blir jag jätteglad. Tack för att du tittar!

Nästa del i serien om mina sociala medier hoppas jag ska bli bloggen.
/Sara Bäckmo

26. november 2017