Stäng menyn

Var ditt bästa - för dina mest värdefulla läsare

Vad gör man som innehållsskapare när det är lågsäsong? När sidvisningarna dyker. När gillamarkeringarna upphör. När bara ett fåtal läser. Det är då vi möter våra mest värdefulla läsare - var ditt bästa för dem!

 

Om du när en dröm om att driva ett eget företag och på något sätt dra nytta av sociala medier i din business, så kommer du ha nytta av att läsa detta. Och att göra en plan för din verksamhet med det i bakhuvudet. Jag har drivit mitt företag hyfsat framgångsrikt i drygt tio år - med sociala medier som grund - och behövt göra en strategi för att hantera....

..... hösten.

Hösten är världens mysigaste tid. Men för mitt företag och för mig som företagare och kreatör är hösten årets största utmaning. Man skulle tro att hösten kunde vara toppen, nu har folk tid att läsa, snacka, hämta inspiration och planera för nästa härliga grönsakssäsong. Men så är det inte. I september börjar intresset dala, för att vara närmast stendött i oktober-november, innan det ganska snabbt tar fart i december.

Sidvisningar för bloggar är generellt lägre på hösten - gäller de flesta - och är synnerligen låga när det gäller trädgårdsrelaterat innehåll. Det syns också tydligt i statistiken för hur innehåll visas i övriga sociala medier.

Oavsett vilket område ditt företag är (eller ska vara) verksamt inom kommer du att ha perioder när intresset för ditt material är lägre än vanligt. Och det här måste vi som innehållsskapare hantera.

Jag hoppas att du ska uppskatta att läsa några tankar om detta. Vill du kommentera inlägget behöver du logga in på sajten (du behöver inte betala något för att ha ett konto och kunna kommentera). Det är så för att vi annars drabbas av oerhörda mängder spam och olämpliga troll-kommentarer.

 

Tips: Läs fler inlägg på tema livet, företag och Sara

 

Vad betyder lågt intresse - för mitt företag?

Det som driver hela mitt företag är intresset för att läsa det jag skriver och att lyssna på det jag har att berätta om grönsaksodling sånt som är relaterat till det, eller min person och mina intressen. Ju fler som läser mitt material - desto fler potentiella kunder har företaget. Det hänger ihop med att cirka 0,5-1%* av antalet besökare på en sajt med webbutik generellt handlar något (på min sajt till exempel medlemskap, bok, växter, odlingstillbehör, föredrag).

När intresset för odling är stort på vintern, våren och sommaren premieras mina inlägg högt på plattformar för sociala medier, som därmed visar inläggen för fler - det blir en väldigt fin positiv utveckling vidare. När innehåll delas i lågsäsong utan att få fint gensvar, visas de för färre - vilket ger en negativ utveckling. Det här styrs av plattformarnas algoritmer och är inte något jag kan påverka särskilt. Ett sätt att påverka det är att göra ett mer publikfriande innehåll, men jag är totalt allergisk mot det och vill inte urholka mitt innehåll med sådant som ligger totalt utanför idén om min business.

Mindre spridning av materialet i sociala medier - ger mindre exponering för materialet till de som skulle vilja läsa - ger färre besökare till min sajt - ger färre köp - ger mindre intäkt under månader när företaget har lika höga utgifter som annars (teknik, löner, inköp etc).

Mitt företag är alltså helt beroende av att mitt innehåll når ut. Utan läsare har företaget inte nog med intäkter.

Ett företag likt mitt kan ha stora differenser när det gäller intäkter sett till hela året, och behöver göra en plan för det. Det handlar dels om hur innehåll skapas och också om hur företagets pengar disponeras, så att det finns likvida medel (pengar att disponera - sparade eller via checkkredit på banken) när intäkterna är lägre.

Exempel: På min sajt har jag en medlemsgrupp (Skillnadens var första svenska sajt att göra om delar av en blogg till ett betalmaterial 2018) som står för en stor del av intäkten i mitt bolag. Det gör att jag inte behöver vara beroende av random reklamsamarbeten för att finansiera min redaktion och kostnader för servrar, webbyrå etc. Efter sommaren avslutar många sitt medlemskap då det inte känns lika aktuellt att betala för odlingsrelaterat innehåll på hösten. Det kan diffa med många hundra medlemmar, vilket ger en stor ekonomisk osäkerhet för mitt företag. Jag behöver lägga undan pengar under resten av året för att täcka den minskade intäkten. Tidigare ökade sedan intäkten från medlemmar igen till våren. Sedan två år tillbaka ungefär är det svårare med just medlemskap, då många i min målgrupp behöver hålla hårt i slantarna när ekonomin blivit mer ansträngd. Det har gjort det svårare att generellt hämta hem tappet från tidigare, varför andra köp (som alltså genereras genom stor mängd besökare...) blir viktigare.

 

*För tio år sedan räknade man med att cirka 3% av antal besökare på en sajt var villig att betala för innehåll/produkter där. Det kom en undersökning om webbhandel som visade det, jag kan dessvärre inte hitta tillbaka till den som källa nu. Idag är den siffran lägre. Jag uppskattar att cirka 0,5-1% av antalet besökare köper något i webbutiken, ibland fler - ofta färre. 

 

Vad betyder lågt intresse - för mig?

Eftersom det är jag som ÄR mitt företag påverkas jag på flera sätt av att gå in i en period som kan kallas för lågsäsong. Det är ju inte lågsäsong generellt för ämnet trädgård, men eftersom jag specifikt driver ett företag som kretsar kring odling av grönsaker så är intresset helt klart mindre för den delen nu när det blir kallt och mörkt. Den stora massan av hemmaodlare packar ihop sina trädgårdar.

I mitt jobb följer jag statistiken på min sajt väldigt noga, i första hand genom analys-redskap för sidvisningar och antalet besökare, men också genom webbutikens redskap där jag kan följa köp och viss annan aktivitet. Dessutom syns generella förändringar i intresset genom gillamarkeringar, kommentarer och delningar i sociala medier. Här syns trender väldigt väl.

När jag var ganska ny med mitt företag var det helt förfärligt att se ett ganska bråddjupt tapp från en vecka till en annan. Det tog några år för mig att se ett mönster och kunna vila i att här kommer att höra till, utan att göra det till ett stort personligt nederlag med tankar om att alla plötsligt tröttnat på en. Då blev det lättare att göra en strategi utifrån det och att inte ta förändringen som ett tecken på att jag är helt rökt.

Som innehållsskapare tycker jag fortfarande att det är väldigt jobbigt att möta de här månaderna, även om jag gör det med ett annat förhållningssätt.

En sak som alltid överraskar mig är att intresset kan svänga så snabbt - trots att jag själv inte alls är klar. Jag har så många intressanta saker kvar att skriva för säsongen och kan liksom inte fatta att de flesta odlare känner sig.... jamen lite färdiga. Och att de inte heller är intresserade av att läsa.

Utöver det blir jag alltid förfärligt orolig för ekonomin nu på hösten och ligger nära tankar som att "I år kommer det nog banne mig inte att gå!" och gör kris-planer utifrån det. Det är tungt faktiskt. Som egenföretagare är man också väldigt ensam med en stor del av tankar och beslut som rör ens företag. Så en svacka blir ofta större än den kanske egentligen är, mentalt sett. En stor del i mitt jobb är ju att driva företaget - inte i första hand att odla, eller ens att skriva om odling alltid.

Exempel: Jag har bunkrat bilder till ett pang-fint jobb om en viss grej och när allt är på plats skrivs jobbet till min sajt som en fin artikel. Den delas i sociala medier och får.... typ 20 gillamarkeringar - istället för 2000 och nästan noll spridning. Det sänker motivationen, gör en osäker och lite ledsen. Man skjuter upp nya jobb, vill dra sig tillbaka, blir osäker och känner att man kanske inte framstår som så rolig att följa. Tanketroll. Usch. Trots allt bygger mitt jobb på en ganska klassisk modell där uppskattning ger energi, glädje och motivation. När den uteblir blir man osäker. Helt enkelt.

 

En kvist mot vit bakgrund som delar av textstyckena.

 

Som egenföretagare är det jag skriver ovan otroligt viktigt att fundera på. Alla har ju perioder i företagandet då intresset för ens produkter/tjänster är lägre. Jag är inte på något sätt fullärd här, jag har mycket kvar att utforska. Men med tio år i ryggen känns det ändå lite lugnare att steppa in i oktober. Just nu är antalet besökare på min sajt ungefär 40% av mer normalt antal vid bättre tider på året.

En bra sak är att det snart kommer att vända. Och det är bara om jag har en bra grund att stå på som jag kan dra nytta av den vändningen. Annars blir välkomnandet av nästa uppsving ganska trögt.

 

Min strategi i lågsäsong

Jag ser att en del kreatörer passar på att ta det lite piano i lågsäsong. Om intresset ändå inte finns - varför slita?

Jag ser på det här helt motsatt. Det understryker jag hårt. Och om du vill göra en karriär med sociala medier som en del av din grund för att nå ut, så råder jag dig att tänka precis likadant. Det här i de här tiderna dina skills prövas och som du gör ditt kanske viktigaste jobb.

Att hålla i!
Det är ditt viktigaste jobb.

Tidigare har jag jobbat med olika typer av medieproduktion för tablå, både radio & tv. Och för tidningar och magasin, även om de inte ägnar sig åt innehåll för en tablå. Det finns ju inte på kartan där att sluta göra innehåll för att intresset periodvis är lite lägre än tidigare. Show must go on - och kanske till och med lite bättre än annars.

När det är en lågsäsong ska du tänka på alla de fantastiska läsare som nås av ditt material. Du ska inte fokusera på den läsare som inte gör det. Hur få de än är så har du - och jag - läsare som finns kvar. Som hejar på dig varje dag. Som vaknar på morgonen och går direkt till ditt innehåll för att se vad för nytt som skrivits eller delats. Som vill vara en del av det du har att berätta. De är dina allra bästa läsare. De finns kvar. Eller hittar till dig när du behöver dem som bäst.

Var ditt bästa för dem!

I mitt fall är det en stor trygghet att veta att när det är motigt och visningarna på min sajt sjunker, så är det nästan alltid trafiken från delningar i sociala medier som avtar. Såna här saker ser du genom till exempel Google Analytics eller annat analysverktyg för din sajt. En stor del av min trafik kommer från läsare som går direkt till min startsida (www.sarabackmo.se) för att se om jag publicerat något nytt. De är mina mest värdefulla läsare. De söker sig till mig utan omvägar. Och de är nästan alltid konstanta. De glömmer inte bort mig. Kram till er!

I mitt jobb tänker jag på mig själv som den som matar en tablå med innehåll. Det får inte bli tyst. När det blir tyst kommer mina läsare att söka sig någon annanstans. När jag sedan känner mig redo att dela igen, kommer det vara en lång startsträcka för att hitta mina läsare på nytt - och ännu tuffare att hitta nya - om jag inte lägger en stor peng på marknadsföring. Det allra smidigaste, billigaste och mest tacksamma är alltså att rulla vidare och känna sig stärkt av att det är det bästa alternativet.

En sak jag påminner mig om - alltid - är att mitt innehåll för de allra flesta i första hand är en del av ett tidsfördriv och en underhållning. Det är inte alltid mottagaren söker sig till innehållet som kunskap. Idag har vi flöden/tablåer där vi scrollar och stannar en kort stund vid det vi tycker är intressant för stunden. Hösten är inte den tid vi i första hand stannar vid odlingsrelaterat innehåll - dessvärre. Det innehåll vi ska göra ska vara mysigt att kika på, ett tidsfördriv. Och det tidsfördrivet kan jag vara en del av - genom den kunskap jag vill förmedla.

 

Tips för motivationen

Oavsett vad du har för ambitioner med ditt innehåll, kommer du sannolikt att se perioder där inlägg, bilder, text och videor inte alls når ut som du skulle önska. Det är tråkigt när det händer, men det finns alltid något kreativt och konkret att göra för att förändra - eller för att stå ut med det. Om du vill ger jag gärna konkreta förslag i ett senare inlägg på vad man kan göra i en sån situation. Kommentera gärna inlägget så jag vet.

Till dess kan du påminna dig om de här fem uppmaningarna från min egen mentala kom-ihåg-lista för lågsäsong:

 

1. Var relevant - hela tiden

2. Var konsekvent och fortsätt publicera

3. Tänk underhållning/tidsfördriv med kunskap som bas

4. Kom ihåg att du är viktig för många

5. Var glad - det uppskattas stort

 

 

En kvist mot vit bakgrund som delar av textstyckena.

 

 

Stort lycka till i din lågsäsong - när den än inträffar! Idag går jag ut och odlar, mår bra och samlar material till morgondagens inlägg på Skillnadens blogg. När material jag jobbar hårt med inte når ut som vanligt under en period tycker jag att det är extra viktigt att göra saker jag mår bra av. Och, till min stora lycka, är det också när jag skildrar det som mina läsare mår som bäst och känner att innehållet är mest relevant. Det är det finaste jag vet!

Om du som läser det här tänker att det trots allt vore fint med ett litet köp i min webbutik så här i lågsäsong, så tipsar jag om tre fina produkter som ger inspiration och pepp inför kommande säsong:

Medlemskap på Skillnadens
Välj mellan löpande medlemskap eller tidsbestämt på 3, 6 eller 12 månader. Kan också ges som gåva till en vän.

Ljudbok - Grönsaksodling för nybörjare
Ladda ner en ljudbok i tolv delar - inläst av mig - och lyssna när du vill.

Skillnadens digitala såkalender
En nedladdningsbar såkalender för hela året. Printa ut och plasta in. Perfekt att ha i frölådan för inspiration.

 

Många hälsningar från Sara Bäckmo!

 

 

 

 

 

02. oktober 2025

2 svar till “Var ditt bästa - för dina mest värdefulla läsare”

  1. Hanna Wilson skriver:

    Hej. Blev lite extra glad när jag läste att man kunde kommentera. Brukar läsa kommentarerna till dem texter jag läser för det brukar vara intressant och ger mig mer. Men jag förstod ju också varför du tidigare tog bort funktionen här, hoppas att kommentarsfunktionen kan få vara kvar (och att det inte innebär merjobb eller tråkigheter).

  2. Erika Lundmark skriver:

    Det här är så bra! Jag Älskar ditt tänk, din ödmjukhet och att du bjuder på så mycket. Precis som du säger ditt varumärke är DU! Å som du tidigare påpekat, det märks att du älskar det du gör och att du tar hand om dig när du behöver. Hoppas du kommer och föreläser i Göteborg snart.

Lämna ett svar